torsdag, november 02, 2006

”Folk bajsar på vägen”

Vi har sett det förr, stockholmarnas totala förvirring inför snö. Nu har det tydligen hänt igen och jag är ledsen 08-or, jag förstår att det är jobbigt att bo i en stad som inte är rustad för det klimat vi lever i, med bilister som inte klarar halkkörning, men att folk går ut och bajsar på essingeleden lät faktiskt väldigt roligt. Afrika har sina svältkatastrofer, sydostasien har tsunamis, amerikanska västkusten har jordbävningar. Stockholm har fem centimeter snö. 5.0 på richterskalan, minst.

9 kommentarer:

Ninde sa...

Inga vinterdäck, dålig väghållning, ingen back-up på kollektivtrafiken. Man upphör aldrig att förvånas här i Huvudstaden. Ska väl inte klaga, jag kom hem igår iallafall...:/

Matte sa...

Ninde: Det är som att kommunförvaltningen i sthlm tror att staden befinner sig nånstans runt ekvatorn. Jag har kört mycket bil i sthlm vintertid, jag vet vilket kaos det kan bli, men jag förstår fortfarande inte varför.
Tur att du tog dig hem iaf.

Anonym sa...

Jag var ute igår kväll och tyckte faktiskt att bilisterna skötte sig rätt bra. Det var inte snön, utan det faktum att det var 5cm packad is på gator och trottoarer som var problemet. Inte förrän i morse kom sandning och viss röjning igång.

Chris sa...

det var det roligaste med detta, alla gånger. bajssnö, precis vad jag alltid har sagt. undrar hur man ska valla för att få bra glid.

Matte sa...

Lotta: 5 cm packad is har vi här också.. faktiskt. Vi har det rätt ofta.

Vargakvinnan: Man bör inte le åt elände i onödan, men ibland är det svårt att låta bli.

Christina: Jag har sett folk skita i snödrivor, men det var i lumpen och vi befann oss långt ifrån essingeleden.

Anonym sa...

Nu lyser sthlms föraktet igenom igen, eller avundsjukan kanske man ska kalla det. Jag kan riktigt se framför mig hur du sitter med en white russian (med grädde) framför öppa spisen, slänger på några vedträn och svär över fjollträsk samtidigt som snusen börjar rinna.

Anonym sa...

David: Jag är avundsjuk på mycket som sthlm har att erbjuda. Nöjeslivet, skärgården, gitarraffärer, för att nämna några godsaker. Sthlms obefintliga snöröjning är dock inte en av dessa godsaker.

Anonym sa...

Vän av ordning undrar: hur var det förr? Lamslogs kollektivtrafiken 1947 också, eller byggdes det rejälare don på den tiden?

Anonym sa...

ior: 1947 tog man nog fram snökedjorna om bussen inte kom upp för backen. Nu för tiden har vi ersatt dylika hjälpmedel med elektronik, och du vet säkert vad som brukar hända med elektronik när det blir lite kallare.