torsdag, november 23, 2006

Porr porr porr är det då rakt inte

Ni känner säkert till det här redan. Gudrun Schyman har slagit in världens öppnaste dörr och kritiserat H&M’s underklädeskampanj, hon säger att det är light-porr, och någon kvinna som heter Petra Östergren (feminist och författare) har i sin tur kritiserat Gudrun. Petra tycker att Gudrun borde uppdatera sin syn på porr, att Gudrun bara underblåser ett fenomen som kallas horstigmat och som patriarkatet har hittat på.

Kul att ni diskuterar porr offentligt, det kan nog behövas tror jag, tyvärr är ni båda inne på fel spår. Det här har inget med porr att göra, det har fortfarande med skönhetsideal att göra. Ett skönhetsideal som enligt all tillgänglig forskning bidrar till ätstörningar bland kvinnor, främst yngre sådana. Jag tror inte att kvinnor typiskt blir kåta när dom går förbi H&M’s bilder, jag tror att dom typiskt drar in magen och får lite ångest. Men jag kan ha fel, jag har ju snopp.

2 kommentarer:

Hermann Dill sa...

Precis som vi killar sitter och håller in magen två timmar i streck när vi ser på en Brad Pitt-film tillsammans med en ny date...

Anonym sa...

Hermann: Precis. Fast jag tror inte det är så många killar som råkar ut för anorexia och ätstörningar pga Brad Pitt. Skönhetsidealen för män är exakt samma sak men med, än så länge, lindrigare symptom.