När jag var liten pilt, runt tio elva bast så där, var Bryan Ferry min stora idol. Andra piltar i min klass lyssnade på Noice eller Gyllene Tider men jag gick runt i mina gråa manchesterbyxor och nynnade på ”Love is the drug” med Roxy Music. Jag var hopplöst otrendig, både klädmässigt och i mitt musikval, men jag var en pilt som sket fullkomligt i det.
Jag fascinerades å det grövsta och det var nog inte så mycket musiken som Bryans utstrålning som attraherade mig. Alltid välklädd, och då menar jag riktigt välklädd i vit smoking och fluga, med oljig lugg och en cigg i mungipan. Han var fulsnygg på ett sätt som en 11-årig grabb egentligen inte borde kunna uppfatta. Men det gjorde jag, jag var väldigt receptiv på den tiden. När jag några år senare hamnade i bögfunderingar (am I straight or gay, som Ola Salo så to the point uttrycker det) var Bryan en av dom män som snurrade allra mest i mitt huvud. Jag trodde alltså under en period att jag var bög och att Bryan var den jag ville ligga med. Så här efteråt kan jag ju lägga ihop pusselbitarna och ser då att han var androgyn, och att det troligen var detta som attraherade mig. Jag sprang ju inte direkt och dreglade efter Sean Connery eller Frank Andersson. Nej, i Bryan fanns både ett överdrivet machoego och en kvinnlig sida, nästan skygg som Greta Garbo, i en och samma person.
Jag kände mig besläktad med Bryan där jag svassade runt på skolgården i mina dassiga brallor, och han väckte förstås också fåfängan i mig. Om jag ville bli som honom så dög inte gråa manchesterbyxor alls, inte heller sweatshirts med bilar på. I ett nafs där nån gång i femman gick jag alltså från mammas lilla gullegull i oömma kläder till en ung man med känsla för stil, det var hur jag själv såg på saken iaf, och började rota bland farsans gamla kläder. Jag hittade myggjagare, vitskjortor, kavajer och slipsar men allt var förstås fem nummer för stort för den tanige lille unge mannen med känsla för stil. Så jag bönade och bad, morsan vände på barnbidraget några gånger och till slut fick jag iaf ett par rutiga byxor som jag haft ögonen på en längre tid. Dom var skitinne, men det var nog fortfarande inte jag. Det var något som fattades. Jag gick tillbaka till farsans klädkammare och tvingade till mig myggjagarna, med dubbla strumpor kunde jag iaf ta mig till skolan utan att tappa dom och väl på plats i plugget briljerade jag med mina anrika skodon. Jag kompletterade outfiten med en gammal filthatt, också farsans, jag måste ha sett ut som en liten gubbe men jag var stolt för jag var fin.
Missförstå mig inte, jag gillade musiken, men den var just bara ett soundtrack till Bryans skådespel, av sekundär betydelse. Roxy Music utan Bryan Ferry skulle inte vara något alls utöver ett vanligt band med en för pop något ovanlig sättning. Det blev också så att Bryan gick vidare med sin solokarriär och bandet somnade in. Att döma av vad dom presterade på slutet hade dom redan somnat, en platta som t ex Avalon är avslappningsmusik väl i klass med Fleetwos Mac’s gamla Albatross (som vi alltid fick lyssna på när vi låg på golvet i lilla bibblan och hade avslappning, vilket för övrigt var ett utmärkt tillfälle att klämma på tjejer). Bryans solokarriär har väl egentligen inte heller lämnat några större spår efter sig hos mig. Min fascination gick över i samma veva som bögnojjan släppte men vissa låtar väcker fortfarande något drömskt i min blick. ”Love is the drug” har jag redan nämnt, rökaren ”Let’s stick together” är en annan och ”Same old scene” har ett romantiskt skimmer som är magiskt, det är nåt med pianot. Bryan sjöng alltid som en drogad dandy, hela tiden på gränsen till patetisk men aldrig på fel sida, och den absoluta höjdpunkten nås i covern av John Lennons ”Jealous guy”.
Farbror tycker helt enkelt att sådan musik inte görs längre. Farbror längtar ibland tillbaka till tiden då rutiga byxor var skitinne.
Jag fascinerades å det grövsta och det var nog inte så mycket musiken som Bryans utstrålning som attraherade mig. Alltid välklädd, och då menar jag riktigt välklädd i vit smoking och fluga, med oljig lugg och en cigg i mungipan. Han var fulsnygg på ett sätt som en 11-årig grabb egentligen inte borde kunna uppfatta. Men det gjorde jag, jag var väldigt receptiv på den tiden. När jag några år senare hamnade i bögfunderingar (am I straight or gay, som Ola Salo så to the point uttrycker det) var Bryan en av dom män som snurrade allra mest i mitt huvud. Jag trodde alltså under en period att jag var bög och att Bryan var den jag ville ligga med. Så här efteråt kan jag ju lägga ihop pusselbitarna och ser då att han var androgyn, och att det troligen var detta som attraherade mig. Jag sprang ju inte direkt och dreglade efter Sean Connery eller Frank Andersson. Nej, i Bryan fanns både ett överdrivet machoego och en kvinnlig sida, nästan skygg som Greta Garbo, i en och samma person.
Jag kände mig besläktad med Bryan där jag svassade runt på skolgården i mina dassiga brallor, och han väckte förstås också fåfängan i mig. Om jag ville bli som honom så dög inte gråa manchesterbyxor alls, inte heller sweatshirts med bilar på. I ett nafs där nån gång i femman gick jag alltså från mammas lilla gullegull i oömma kläder till en ung man med känsla för stil, det var hur jag själv såg på saken iaf, och började rota bland farsans gamla kläder. Jag hittade myggjagare, vitskjortor, kavajer och slipsar men allt var förstås fem nummer för stort för den tanige lille unge mannen med känsla för stil. Så jag bönade och bad, morsan vände på barnbidraget några gånger och till slut fick jag iaf ett par rutiga byxor som jag haft ögonen på en längre tid. Dom var skitinne, men det var nog fortfarande inte jag. Det var något som fattades. Jag gick tillbaka till farsans klädkammare och tvingade till mig myggjagarna, med dubbla strumpor kunde jag iaf ta mig till skolan utan att tappa dom och väl på plats i plugget briljerade jag med mina anrika skodon. Jag kompletterade outfiten med en gammal filthatt, också farsans, jag måste ha sett ut som en liten gubbe men jag var stolt för jag var fin.
Missförstå mig inte, jag gillade musiken, men den var just bara ett soundtrack till Bryans skådespel, av sekundär betydelse. Roxy Music utan Bryan Ferry skulle inte vara något alls utöver ett vanligt band med en för pop något ovanlig sättning. Det blev också så att Bryan gick vidare med sin solokarriär och bandet somnade in. Att döma av vad dom presterade på slutet hade dom redan somnat, en platta som t ex Avalon är avslappningsmusik väl i klass med Fleetwos Mac’s gamla Albatross (som vi alltid fick lyssna på när vi låg på golvet i lilla bibblan och hade avslappning, vilket för övrigt var ett utmärkt tillfälle att klämma på tjejer). Bryans solokarriär har väl egentligen inte heller lämnat några större spår efter sig hos mig. Min fascination gick över i samma veva som bögnojjan släppte men vissa låtar väcker fortfarande något drömskt i min blick. ”Love is the drug” har jag redan nämnt, rökaren ”Let’s stick together” är en annan och ”Same old scene” har ett romantiskt skimmer som är magiskt, det är nåt med pianot. Bryan sjöng alltid som en drogad dandy, hela tiden på gränsen till patetisk men aldrig på fel sida, och den absoluta höjdpunkten nås i covern av John Lennons ”Jealous guy”.
Farbror tycker helt enkelt att sådan musik inte görs längre. Farbror längtar ibland tillbaka till tiden då rutiga byxor var skitinne.
19 kommentarer:
Fin nostalgiläsning!
Hallå där, det är Stilpolisen! Vi håller ögonen på er, glöm inte det!
---
Eh, sorry, kunde inte låta bli, mest för att jag vet hur det är. Med de mycket lindriga rekvisitorna kavaj och smal slips lyckades jag på det tidiga 80-talet dra på mig öknamnet "Den siste dandyn" på tidningen där jag jobbade. Öknamn; my ass. Jag bar det som en medalj!
Salt: Tack!
Skrivkramp: Jag hade ingen stil, jag var elva år, men jag älskade mina rutiga byxor. Dandy var under en period det allra finaste man kunde vara tyckte jag, så om jag hade träffat dig då när du jobbade i kavaj och smal slips hade jag säkert tyckt att du var cool.
Gillar verkligen den här texten och jag är själv ett stort fan av Bryan. Men inget beröm utan gnäll - Fulsnygg? Bryan Ferry? Oh No! Han är enligt mig en av världens vackraste. Har god vän som träffade honom på en krog i Göteborg för tio år sedan. Han sa att det bara lös om honom. Dominerade rummet så där fullständigt som Richard Burton dominerar filmer.
Om du vill kolla upp något ”nytt” med Bryan ska du lyssna på hans skiva "As times goes by" där han tolkar gamla evergreens. Jag vet det låter skittråkigt, men ojoj vad karln kan sjunga och arrangera! Låten Where or When är en pärla
Hermann: Jag tyckte som elvaåring att han var fulsnygg iaf, möjligen var jag påverkad av nån brud i klassen som jämförde honom med dåtidens snyggingar. Jag var ju lite efter i tiden, Bryan var redan farbror då. Och tack för tipset och berömmet!
PS: Hermann, titeln på din blogg är en Roxy Music-låt översatt till svenska. Medvetet?
Herregud, tur för dig att du inte växte upp i Upplands Väsby du hade fått gå omkring med kallsingarna strax under armhållorna hela dagarna. Har du ingen bild från den perioden att lägga upp? det måste sett oerhört coolt ut med en tioåring i myggjagare!
David: Vem har sagt att jag inte fick gå med kallingarna under armhålorna i Gävle? Ingen bild, det finns DEFINITIVT ingen bild från den perioden.
Den som ändå hade haft någon koll på stil i de åren. Själv hade jag någon slags bisarr hockeyfrilla, som jag fåfänt gick till frisören och "klippte topparna" på. Och det finns tyvärr bilder kvar.
Ior: Hahaha! Du MÅSTE visa bilderna nästa gång vi ses!
David >> Gävle är väl tillsammans med Borlänge och Eskilstuna Sveriges tuffaste stad. Det finns en hårdhet, surhet och bitterhet bland befolkningen som saknar motsvarighet i övriga Sverige. Sticker man ut en millimeter på mellan- och högstadium så är kalsongrycket att betrakta som en vänskaplig kram.
Hermann: Jag antar att du är uppväxt i Gävle eftersom du kan uttala dig om såna här saker? Annars, skulle man kunna tro, så uttalar du dig om saker som du inte har en susning om, and we don't want that now do we?
Är så klart inte uppväxt i Gävle, men har gjort fyra år på gnällbältet (utanför Askersund).
Så då kan ja så klart inte uttala mig om Gävle, eller? Klart jag kan, har nämligen umgåtts med två personer ganska nära under fler år som växt upp i Gävle, plus att jag självklart har varit i staden mer än en gång.
Blir lite besviken på tonen i ditt svar som är raljerande och skygglappsbeklädd.
Hermann: Nja.. jag tycker nog snarare att det är du som raljerar med skygglappar. Själv står jag upp för den stad jag är uppväxt i, eftersom jag anser att du har fel. Och jag påstår att mitt beslutsunderlag är både bredare och djupare än ditt, eftersom jag känner flera hundra gävlebor och har spenderat nästan varje dag av mitt liv här. Om du kallar det raljerande så var min gäst käre du, allt jag vet är att Askersund ligger ganska långt från Gävle. Du får uttala dig om vad du vill men var beredd på mothugg, speciellt när du generaliserar om min hemstad.
Hermann och Matte>> Men för i helvete! Matte, att Hermanns kommentar va skriven med glimten i ögat förstår tom jag, och jag brukar missförstå sånt. Förstår om du är lite i varv för tillfället, men cool it down man.
Och Hermann, de hårdaste ställena att växa upp i är självklart stockholms förorter, typ upplands väsby!
Jag väljer att gå på Davids förklaring om en uppstressad blivande pappa för annars blir det svårt att få ihop tidigare intryck av dig och det du skrivit precis.
Ja David, du har helt rätt i att jag inte såg glimten i ögat. Shit happens, du kanske har rätt i att jag är ganska uppfuckad för tillfället. Sorry Hermann.
Fel, den bästa låten med Brian Ferry är hans mycket märkliga och mäktiga tolkning av "Like a hurricane". Ja just den som är skriven av Neil Y.
Gubben: Så kan man också tycka.
Skicka en kommentar